ARTIKEL 1 - TOEPASSINGSGEBIED
Deze verkoopsvoorwaarden worden afgesloten door ID MARKET, een SAS ingeschreven in het handels- en vennootschapsregister van Caen onder het nummer 753 851 260, met maatschappelijke zetel te 33 BOULEVARD DES NATIONS, 14540 SOLIERS, Frankrijk, en elke consument die een bestelling wenst te plaatsen op de website ID MARKET https://www.idmarket.com/ (hierna te noemen de "Site") en zijn bedoeld om de contractuele relatie tussen de Partijen te regelen.
Deze algemene voorwaarden vormen een overeenkomst voor verkoop op afstand, die de rechten en plichten van ID MARKET en de Klant vastlegt in het kader van de verkoop van de op de Site vermelde producten (hierna de "Producten" genoemd).
Afnemers zijn uitsluitend consumenten. Ze worden gedefinieerd als natuurlijke personen die handelen voor doeleinden die niet binnen hun commerciële, industriële, ambachtelijke, vrije of agrarische activiteit vallen.
Het is elke professionele klant verboden om een bestelling te plaatsen op de Site. In het geval dat een klant deze verplichting niet respecteert, zal artikel 11 van deze voorwaarden van toepassing zijn op de relatie tussen SAS ID MARKET en de professionele klant.
Over het algemeen wordt elke persoon die een bestelling plaatst op de website van SAS ID MARKET een "klant" genoemd.
Deze algemene verkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle bestellingen, hierna het "contract" genoemd, die de klant plaatst bij SAS ID MARKET.
Validatie van de verkoop door de klant betekent bevestiging van de bestelling en aanvaarding van deze algemene verkoopsvoorwaarden.
SAS ID MARKET behoudt zich het recht voor om deze verkoopvoorwaarden te allen tijde te wijzigen.
Klanten worden daarom uitgenodigd om de algemene verkoopvoorwaarden aandachtig te lezen telkens wanneer ze een nieuwe bestelling plaatsen.
De algemene verkoopvoorwaarden die van toepassing zijn, zijn de voorwaarden die gelden op de dag dat de bestelling wordt geplaatst.
Ze zijn te allen tijde toegankelijk op de site en hebben voorrang op elke andere versie of elk ander tegenstrijdig document.
Deze algemene verkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle bestellingen van producten die door ID MARKET op de markt worden gebracht, ook wanneer deze worden gekocht via een verkoopplatform van een derde partij of een goedgekeurde site van een wederverkoper.
In deze context zijn de contractuele voorwaarden van de website van de wederverkoper (zoals de algemene gebruiksvoorwaarden, het vertrouwelijkheidsbeleid, de cookie-instellingen, de juridische kennisgeving, etc.) van toepassing op alle bepalingen die niet rechtstreeks verband houden met de verkoop van het product.
ARTIKEL 2: DE SITE
De volledige inhoud van de Site of van enig reclamemateriaal (illustraties, tekst, teksten, merken, afbeeldingen, video's) is eigendom van ID MARKET of wordt gebruikt met toestemming van de houders van de betreffende rechten. Elke volledige of gedeeltelijke reproductie, evenals het creëren van hyperlinks, is verboden, tenzij ID MARKET hiervoor vooraf uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven.
ARTIKEL 3-GRONDGEBIED
De verkoop is beperkt tot het Franse vasteland, met inbegrip van Corsica, Monaco en de lidstaten van de Europese Unie die openstaan voor marketing door ID MARKET via haar transporteurs. De lijst met landen die voor marketing in aanmerking komen, blijft ter beschikking van de Klant. DROM COM is uitdrukkelijk uitgesloten van het Territorium.
Voor verkopen en leveringen buiten het Franse vasteland of naar gebieden die moeilijk toegankelijk zijn (bergachtige gebieden, enz.) worden specifieke bezorgkosten in rekening gebracht, afhankelijk van de plaats van levering.
Leveringen naar Zwitserland en alle landen buiten de EU-zone zijn niet toegestaan door ID MARKET.
In elk geval wordt de Klant vooraf geïnformeerd over het bedrag van de leveringskosten.
ARTIKEL 4 - PRODUCTEN EN BESCHIKBAARHEID
4.1 PRODUCTPRESENTATIE
De presentatie van de door ID MARKET op de Site aangeboden Producten heeft tot doel de Klant in staat te stellen hun essentiële kenmerken te kennen.
Daarom besteedt ID MARKET de grootste zorg aan het online verstrekken van duidelijke en nauwkeurige informatie, met name via technische beschrijvingen en/of illustratieve foto's.
Er kunnen echter verschillen in perceptie bestaan tussen het ontvangen Product en de weergave ervan op het scherm, in het bijzonder met betrekking tot kleuren, tinten, texturen of visuele weergave. Deze verschillen kunnen met name het gevolg zijn van de resolutie of configuratie van het beeldscherm dat de Klant gebruikt. Bijgevolg wordt uitdrukkelijk een tolerantie toegestaan voor kleuren, aangezien kleuren licht kunnen verschillen van de ene partij tot de andere of afhankelijk van de productieomstandigheden.
De foto's en illustraties op de Site hebben geen contractuele waarde. In elk geval kan ID MARKET niet aansprakelijk worden gesteld voor niet-substantiële verschillen tussen de presentatie van het Product op de Site en het geleverde Product, tenzij deze verschillen een essentieel kenmerk van het Product aantasten.
4.2 PRODUCTBESCHIKBAARHEID
Alle producten die worden verkocht door SAS ID MARKET zijn afhankelijk van beschikbaarheid.
De beschikbaarheid van de Producten wordt aangegeven wanneer de Producten worden geselecteerd, onder voorbehoud van eventuele synchronisatiefouten in het computersysteem van ID MARKET.
In elk geval zal de beschikbaarheid van de Producten definitief bevestigd worden op het moment van de bevestiging van verzending van de bestelling, die per e-mail naar de Klant zal worden verstuurd.
Indien een van de bestelde Producten niet beschikbaar is op het ogenblik dat de bestelling van de Klant wordt voorbereid, verbindt ID MARKET zich ertoe zo snel mogelijk contact op te nemen met de Klant om hem te laten weten hoe snel het Product kan worden geleverd of om hem een vervangend Product met vergelijkbare kenmerken aan te bieden.
Indien het bestelde product definitief niet beschikbaar is, verbindt ID MARKET zich ertoe het product terug te betalen, inclusief de leveringskosten, binnen een termijn van maximaal 14 (VIERTIEN) dagen.
ARTIKEL 5 - PRIJZEN EN BETALING
De producten worden gefactureerd volgens de prijslijst die van kracht is op de Site op de dag van de verkoop. De prijzen worden aangegeven in euro en zijn inclusief alle belastingen, waarbij de toepasselijke btw de btw is die van kracht is op het moment van facturering. De vermelde prijzen zijn exclusief eventuele leverings- en douanekosten voor de Producten, die extra gefactureerd worden en duidelijk aan de Klant worden aangegeven voordat de bestelling wordt gevalideerd op de pagina Levering.
In ieder geval wordt de totale prijs van de bestelling vermeld aan het einde van de online bestelling, voordat deze wordt gevalideerd, en komt overeen met de prijs van de Producten inclusief btw, plus de prijs van het vervoer.
ID MARKET behoudt zich het recht voor om de verkoopprijzen op elk moment te wijzigen. ID MARKET zal echter geen enkele wijziging toepassen nadat de bestelling is geplaatst. De prijs die van toepassing is op de bestelde Producten is de prijs die op de Site wordt vermeld op de dag waarop de bestelling wordt geplaatst.
De bestellingen moeten volledig en contant in euro worden betaald. De betaalde bedragen mogen op geen enkel moment worden beschouwd als aanbetalingen of voorschotten.
Alle bestellingen die op de site worden geplaatst, vallen onder het Franse recht, ongeacht het land van waaruit de site wordt geraadpleegd of de bestelling wordt geplaatst. Aangezien de logistieke basis van het bedrijf zich in Frankrijk bevindt, is het verkoopcontract onderworpen aan de Franse wetgeving, waarbij de prijs inclusief btw de prijs is die wordt berekend op basis van de btw van de door de Klant aangegeven plaats van levering.
Betalingen kunnen worden gedaan met creditcard of bankoverschrijving.
In het geval van bankoverschrijvingen moet de prijs in één keer worden betaald op het moment dat de bestelling wordt geplaatst.
Betalingen met kredietkaart op de site gebeuren via het beveiligde e-transactiesysteem van de financiële partners van ID MARKET, die een beveiligd protocol gebruiken (zodat de verzonden informatie gecodeerd wordt door software en geen derde partij ze kan lezen tijdens het transport op het netwerk).
De ingevoerde bankgegevens worden veilig verwerkt en onmiddellijk versleuteld door de bank.
SAS ID MARKET heeft geen kennis van de bankgegevens van de klant en kan hier op geen enkele manier toegang toe krijgen.
ARTIKEL 6 - BESTELLINGEN PLAATSEN
De Klant verklaart dat hij/zij bekwaam is om dit contract aan te gaan, d.w.z. dat hij/zij meerderjarig is en niet onder curatele of bewind staat. De Klant verklaart dat de aankoop van de Producten niet rechtstreeks verband houdt met welke professionele activiteit dan ook, en dat de aankoop ervan uitsluitend bestemd is voor persoonlijk, privé en niet-professioneel gebruik, en dat elke wederverkoop verboden is.
De Klant plaatst zijn bestelling volgens de instructies die op de Site worden gegeven. De Klant verbindt zich ertoe het inschrijvings- en bestelformulier zo in te vullen dat de nodige informatie volledig en juist is. De Klant is in elk geval verantwoordelijk voor de informatie die hij invult op het inschrijvingsformulier en bij het plaatsen van de bestelling. In geval van een fout (naam, adres, enz.) kan ID MARKET niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele tekortkomingen of vertragingen in de levering van de Producten.
Zodra de bestelling is gevalideerd, vindt de definitieve validatie van de bestelling plaats wanneer de bankautorisatie voor debitering is gegeven aan SAS ID MARKET in het geval van betaling in één keer per bankkaart, d.w.z. binnen een periode van maximaal tien dagen of, nog steeds in het geval van betaling in één keer, wanneer de bankoverschrijving is gecrediteerd.
ID MARKET behoudt zich het recht voor om een bestelling niet te aanvaarden om een legitieme reden zoals, in het bijzonder, een probleem betreffende het begrip van de ontvangen bestelling, een voorzienbaar probleem betreffende de levering of een abnormaliteit van de bestelde hoeveelheden in verhouding tot de huidige behoeften van een consument. In dit geval zal ID MARKET de Klant zo snel mogelijk via e-mail informeren om de aanvaarding van de bestelling al dan niet te valideren.
ID MARKET behoudt zich eveneens het recht voor om niet in te gaan op een verzoek van de Klant dat buitensporig of in strijd met het gemeen recht en/of zijn algemene voorwaarden is of in geval van een lopend geschil met de Klant, met name in geval van onbetaalde facturen van de Klant betreffende vorige bestellingen die via de Site of op een andere manier werden geplaatst, waarbij deze gevallen als legitieme redenen worden beschouwd. In dergelijke gevallen kan ID MARKET in geen geval aansprakelijk worden gesteld.
In het geval van betaling per creditcard in drie termijnen, wordt de bestelling definitief gevalideerd zodra de eerste termijn is betaald.
Er wordt dan een definitieve bevestiging naar de klant gestuurd, waarin alle elementen met betrekking tot de bestelling worden vermeld.
De definitieve validatie vindt echter pas plaats nadat de betaling is ontvangen en geverifieerd.
SAS ID MARKET behoudt zich het recht voor om een bestelling te weigeren als geografische beperkingen het onmogelijk maken om de bestelde goederen te leveren, bijvoorbeeld vanwege de gewenste leveringslocatie (hooggebergte, enz.) of de grootte van de bestelde goederen (te grote pakketten, enz.).
SAS ID MARKET behoudt zich ook het recht voor om een bestelling te annuleren bij een vermoeden van fraude, een poging tot frauduleuze betaling of een duidelijke anomalie in de verstrekte informatie. In dit geval zal de Klant op passende wijze op de hoogte worden gebracht. Er zal geen afschrijving plaatsvinden of, indien van toepassing, een volledige terugbetaling zal zo snel mogelijk plaatsvinden. In dat geval wordt de Klant onmiddellijk op de hoogte gesteld en wordt de bestelling van de Klant binnen maximaal 14 (ACHTTIEN) dagen terugbetaald.
Als de betaling niet binnen tien dagen is ontvangen en gevalideerd, beschouwt SAS ID MARKET de bestelling als geannuleerd .
SAS ID MARKET is daarom alleen contractueel gebonden door de definitieve validatie van de bestelling.
ARTIKEL 7 - FACTUREN
Facturen worden per e-mail naar de klant gestuurd naar het e-mailadres dat is opgegeven bij het plaatsen van de bestelling.
Op verzoek kan echter een papieren factuur naar de klant worden gestuurd
ARTIKEL 8 - WIJZE EN TIJDSTIP VAN LEVERING
De Producten worden geleverd door de vervoerder gekozen door ID MARKET.
In principe, en tenzij de vervoerder ermee instemt, worden pakketten die de vervoerder als volumineus beschouwt, aan de voet van het gebouw of voor de deur afgeleverd.
De leveringstermijn gaat in op de dag nadat de bestelling definitief is bevestigd.
De op de Site vermelde leveringstermijnen worden zo nauwkeurig mogelijk opgegeven en zijn met name afhankelijk van de beschikbaarheid van de vervoerder, het land van levering en de bestelde Producten.
Het Product wordt binnen 24 tot 48 uur beschikbaar gesteld aan de vervoerders in onze magazijnen, het tijdstip dat op onze Site wordt aangegeven komt overeen met deze beschikbaarheidsdatum.
In overeenstemming met artikel L216-1 van de Franse consumentenwetgeving levert SAS ID MARKET, bij afwezigheid van enige aanwijzing of overeenkomst met betrekking tot de datum van levering of uitvoering, de goederen zonder onnodige vertraging en uiterlijk dertig dagen na het sluiten van het contract.
ID MARKET kan niet aansprakelijk worden gesteld voor een vertraging of het niet ontvangen van de goederen door overmacht - zoals bepaald in artikel 11 van deze voorwaarden - of door een fout van de Klant, zoals de afwezigheid van de Klant op het moment van de levering.
In overeenstemming met artikel L. 216-1 van de Franse consumentenwetgeving kan de klant, indien SAS ID MARKET niet voldoet aan zijn verplichting om de goederen te leveren op de datum of aan het einde van de termijn die is vastgesteld in de eerste alinea van artikel L. 216-1 of, bij gebreke daarvan, uiterlijk dertig dagen na het sluiten van de overeenkomst, de overeenkomst opzeggen door middel van een aangetekende brief met ontvangstbevestiging of door middel van een schriftelijk document op een andere duurzame drager, indien de klant, nadat hij SAS ID MARKET heeft aangemaand de overeenkomst te ontbinden, de overeenkomst heeft opgezegd. 216-1 of, bij gebreke daaraan, ten laatste dertig dagen na het sluiten van het contract, kan de klant het contract opzeggen, per aangetekende brief met ontvangstbewijs of per geschreven document op een andere duurzame drager, indien deze laatste, na SAS ID MARKET op dezelfde wijze te hebben aangemaand om de levering binnen een redelijke bijkomende termijn uit te voeren, dit niet binnen deze termijn heeft gedaan.
Het contract wordt geacht te zijn beëindigd bij ontvangst door SAS ID MARKET van de brief of het schrijven waarin deze beëindiging wordt meegedeeld, tenzij SAS ID MARKET ondertussen heeft gepresteerd.
De klant kan de overeenkomst onmiddellijk opzeggen als SAS ID MARKET weigert de goederen te leveren of als hij zijn verplichting om de goederen te leveren niet nakomt op de datum of aan het einde van de termijn die is bepaald in de eerste alinea van artikel L. 216-1 en als deze datum of deze termijn voor de klant een essentiële voorwaarde van de overeenkomst vormt.
Deze essentiële voorwaarde vloeit voort uit de omstandigheden rond het sluiten van het contract of uit een uitdrukkelijk verzoek van de klant vóór het sluiten van het contract.
Wanneer het contract wordt beëindigd onder de voorwaarden van artikel L. 216-2, betaalt SAS ID MARKET de klant alle betaalde bedragen terug, uiterlijk binnen veertien dagen na de datum waarop het contract werd beëindigd.
ARTIKEL 9 - ONTVANGST VAN HET PRODUCT
De producten worden geleverd op het leveringsadres dat de Klant heeft opgegeven bij zijn bestelling op de Site. ID MARKET kan niet aansprakelijk worden gesteld voor een vertraging en/of niet-levering te wijten aan een vals of foutief adres of een adres waar levering onmogelijk blijkt.
De levering wordt geacht te zijn verricht door ID MARKET wanneer de bestelde Producten door de vervoerder aan de Klant worden overhandigd.
De Klant dient de bestelde Producten persoonlijk in ontvangst te nemen. In voorkomend geval verbindt de Klant zich ertoe de leveringsbon van de Producten te ondertekenen.
De Klant wordt per sms en/of e-mail op de hoogte gesteld wanneer zijn bestelling is verzonden. Door de toegestuurde link te activeren, kan de Klant de voortgang van zijn bestelling volgen.
Klanten worden hierbij geïnformeerd dat het hun verantwoordelijkheid is om bij ontvangst van het bestelde product de algemene staat ervan te controleren en ervoor te zorgen dat het overeenkomt met hun bestelling.
Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om een duidelijk en nauwkeurig voorbehoud te maken op de leveringsbon in geval van betwisting, verslechtering van het Product tijdens het transport, beschadiging, tekort of vertraging. De Klant moet deze voorbehouden binnen drie (3) dagen, feestdagen niet meegerekend, na ontvangst van de Producten per aangetekende brief met ontvangstbevestiging en met opgave van redenen aan de vervoerder bevestigen.
In overeenstemming met artikel L. 224-65 van de Franse consumentenwet wordt, wanneer de Klant de getransporteerde goederen persoonlijk in ontvangst neemt en wanneer de vervoerder geen bewijs levert dat hij de Klant de gelegenheid heeft gegeven om de goede staat ervan effectief te controleren, de bovengenoemde termijn verlengd tot tien (10) dagen.
In geval van een beschadigd of niet-conform product moet de Klant dit op de leveringsbon vermelden en SAS ID MARKET zo snel mogelijk op de hoogte brengen, met welk middel dan ook.
Het Product moet dan in de originele verpakking worden geretourneerd, vergezeld van een eventuele retourbon.
Zodra SAS ID MARKET het Product heeft ontvangen en heeft gecontroleerd of het defect of niet conform is, zal het, naar keuze van de Klant, een nieuwe levering doen of de bestelling annuleren.
ARTIKEL 10 - VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT
De Klant verbindt zich ertoe aan ID MARKET alle elementen mee te delen die nodig zijn voor de goede uitvoering van de bestellingen. In dat opzicht blijft de Klant verantwoordelijk voor de inhoud en de juistheid van de informatie die hij aan ID MARKET doorgeeft.
De Klant is als enige verantwoordelijk voor de keuze, het gebruik, de bewaring en het onderhoud van de Producten.
ARTIKEL 11 - GEVOLGEN VAN DE AANKOOP VAN EEN GOED DOOR EEN PROFESSIONELE KLANT
Zoals uiteengezet in de preambule van deze algemene voorwaarden, is de aankoop van Producten voorbehouden aan consumenten. Een aantal producten die door ID MARKET op de markt worden gebracht, zijn inderdaad niet geschikt voor professioneel gebruik dat een intensief gebruik vereist (stoelen, parasols, enz.). Bijgevolg pleegt de Klant, door Producten voor een professionele activiteit te bestellen, een contractbreuk die de onmiddellijke annulering van de bestelling rechtvaardigt. Indien de bestelling toch wordt doorgestuurd, wordt de Klant er volledig van op de hoogte gebracht dat alle beschermende clausules van het consumentenrecht niet kunnen worden toegepast en dat elke garantieclaim zal worden geanalyseerd in het licht van de niet-naleving van de verplichting om de Klant te informeren over zijn professionele status.
ARTIKEL 12 - WETTELIJKE GARANTIES EN VORDERINGEN
12.1 WETTELIJKE GARANTIES
ID MARKET, in zijn hoedanigheid van verkoper, is aansprakelijk voor gebreken in de conformiteit van de goederen met het contract onder de voorwaarden van artikel L. 217-3 en volgende van het Franse Wetboek voor de Consument en voor verborgen gebreken van de verkochte goederen onder de voorwaarden van artikel 1641 en volgende van het Franse Burgerlijk Wetboek.
In dit verband kan de Klant een klacht indienen in het kader van de wettelijke conformiteitsgarantie of de garantie van gebreken van het verkochte artikel door zijn klacht te sturen naar ID MARKET op het adres dat vermeld staat in artikel 1 van deze algemene voorwaarden.
Consumenten hebben een periode van twee jaar vanaf de datum van levering van de goederen om de wettelijke garantie van conformiteit in te roepen in het geval van een gebrek aan conformiteit. Tijdens deze periode hoeft de consument alleen het bestaan van het gebrek aan overeenstemming aan te tonen en niet de datum waarop het gebrek zich voordeed.
Wanneer de overeenkomst voor de verkoop van goederen voorziet in de levering van digitale inhoud of een digitale dienst op continue basis voor een periode van meer dan twee jaar, is de wettelijke garantie van toepassing op deze digitale inhoud of digitale dienst gedurende de gehele periode van levering. Gedurende deze periode hoeft de consument alleen het bestaan van het gebrek aan overeenstemming met betrekking tot de digitale inhoud of digitale dienst aan te tonen en niet de datum waarop dit gebrek zich heeft voorgedaan.
De wettelijke conformiteitsgarantie houdt een verplichting in voor de professional om, indien van toepassing, alle updates te verstrekken die nodig zijn om de conformiteit van de goederen te handhaven.
De wettelijke conformiteitsgarantie geeft de consument het recht om de goederen binnen dertig dagen na zijn verzoek kosteloos en zonder noemenswaardig ongemak te repareren of te vervangen.
Als de goederen worden gerepareerd onder de wettelijke conformiteitsgarantie, profiteert de consument van een verlenging van de oorspronkelijke garantie met zes maanden.
Als de consument vraagt om het goed te repareren, maar de verkoper eist dat het wordt vervangen, wordt de wettelijke conformiteitsgarantie verlengd voor een periode van twee jaar vanaf de datum waarop het goed is vervangen.
De consument kan een korting op de aankoopprijs krijgen door de goederen te behouden, of de overeenkomst ontbinden door volledige terugbetaling in ruil voor terugzending van de goederen, indien :
1° De handelaar weigert de goederen te herstellen of te vervangen ;
2° De goederen worden hersteld of vervangen na een termijn van dertig dagen ;
3° De herstelling of de vervanging van de goederen veroorzaakt grote ongemakken voor de consument, in het bijzonder wanneer de consument definitief de kosten draagt om de niet-conforme goederen terug te nemen of te verwijderen, of wanneer hij de kosten draagt om de herstelde of vervangende goederen te installeren ;
4° De niet-conformiteit van het goed blijft voortduren ondanks de vergeefse poging van de verkoper om het goed conform te maken.
De consument heeft ook recht op een vermindering van de prijs van de goederen of op ontbinding van de overeenkomst wanneer het gebrek aan overeenstemming zo ernstig is dat onmiddellijke vermindering van de prijs of ontbinding van de overeenkomst gerechtvaardigd is. In dergelijke gevallen is de consument niet verplicht om vooraf herstel of vervanging van de goederen te vragen.
Consumenten hebben niet het recht om de koop te ontbinden als het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Elke periode waarin de goederen worden stilgelegd met het oog op hun reparatie of vervanging, schorst de garantie die van kracht was tot de levering van de gerepareerde goederen.
De bovengenoemde rechten vloeien voort uit de toepassing van artikelen L. 217-1 tot L. 217-32 van de Franse consumentenwet.
Elke verkoper die te kwader trouw de uitvoering van de wettelijke conformiteitsgarantie belemmert, kan een civielrechtelijke boete krijgen van maximaal 300.000 (driehonderdduizend) euro, die kan worden verhoogd tot 10% van de gemiddelde jaaromzet (artikel L. 241-5 van de Franse consumentenwet).
De consument profiteert ook van de wettelijke garantie tegen verborgen gebreken in toepassing van artikelen 1641 tot 1649 van het Burgerlijk Wetboek, gedurende een periode van twee jaar vanaf de ontdekking van het gebrek. Deze garantie geeft de consument recht op een prijsvermindering als de goederen worden behouden, of op een volledige terugbetaling als de goederen worden teruggestuurd.
12.2 KLACHTEN
Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om volledig bewijs te leveren van de geconstateerde gebreken of afwijkingen.
In elk geval moet de Klant, in geval van een klacht, ID MARKET alle faciliteiten verlenen om over te gaan tot de vaststelling van deze gebreken of anomalieën.
Behoudens de eventuele uitoefening van het herroepingsrecht, moet elke terugzending van producten het uitdrukkelijke akkoord van ID MARKET hebben. De producten moeten in perfecte staat worden teruggestuurd, met alle accessoires die door ID MARKET worden geleverd.
De terugzending zal, afhankelijk van het geval, aanleiding geven tot een vervanging van de producten of een terugbetaling aan de Klant, na controle van de kwaliteit en de hoeveelheid van de teruggezonden producten. De kosten en risico's van verzending en terugzending zijn voor rekening van de Klant indien de non-conformiteit niet wordt bewezen.
ARTIKEL 13 - 1 VOOR 1 OVERNAME
Als onderdeel van de AGEC-wet (Loi Anti-Gaspillage pour une Economie Circulaire) hebben klanten de mogelijkheid om hun oude meubels terug te laten nemen wanneer ze nieuwe meubels op de site kopen idmarket.com.
Retouren worden gemaakt op basis van het principe van één artikel teruggenomen voor één verkocht artikel van vergelijkbare aard en grootte.
Er zijn twee opties, afhankelijk van het gewicht van het item dat moet worden teruggebracht:
- Voor artikelen tot 30 (dertig) kg biedt ID MARKET klanten een lijst met lokale inzamelpunten, die te vinden zijn via de volgende link: https://www.maisondutri.fr/livraison-et-reprise-de-votre-meuble.
Klanten hoeven niets speciaals te doen en kunnen naar de inzamelpunten gaan om hun gebruikte meubels terug te brengen als ze in bruikbare staat zijn.
- Voor een artikel dat meer dan 30 (dertig) kg weegt, moet het door de klant vooraf worden gedemonteerd en passend worden verpakt, en moet het aan de voet van de vrachtwagen klaarstaan om door de vervoerder te worden opgehaald.
Om de inruil te organiseren, moet u binnen 24 uur na het plaatsen van uw bestelling contact opnemen met ID Market via het berichtensysteem om de voorwaarden te bepalen en te garanderen dat uw inruil in aanmerking komt voor onze SmartBack-dienstverlener.
Elk product dat qua functie, gewicht en volume niet gelijkwaardig is aan het nieuw aangekochte product, wordt niet aanvaard.
De vervoerder mag alle gebruikte producten weigeren die een risico vormen voor zijn veiligheid en/of gezondheid in de zin van artikel R 541-164 van de milieuwet.
Er worden geen extra kosten in rekening gebracht. Deze dienst garandeert dat uw meubilair wordt gerecycled en/of teruggewonnen door Eco-mobilier.
ARTIKEL 14 - PERSOONSGEGEVENS
Het plaatsen van uw bestelling via de site houdt in dat wij uw persoonlijke gegevens verzamelen, die u met name accepteert in het kader van onze verplichting om contracten maximaal 10 jaar te archiveren in overeenstemming met de bepalingen van artikel L213-1 van de Franse consumentenwet.
Het gebruik van deze gegevens is beperkt tot de uitvoering van het contract met de klant. Met uw uitdrukkelijke toestemming kunnen we uw persoonlijke gegevens echter gebruiken voor commerciële doeleinden, zoals het verzenden van e-mails om u te informeren over nieuwe producten die te koop zijn, aanbiedingen die we doen, enz.
In dat geval moet u er bij het plaatsen van uw bestelling mee instemmen om commerciële aanbiedingen per e-mail van SAS ID MARKET te ontvangen.
In overeenstemming met de gewijzigde Franse wet op de gegevensbescherming van 6 januari 1978 en Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, beschikt u over de rechten die worden uiteengezet in het beleid inzake de bescherming van persoonsgegevens van SAS ID MARKET, dat u aanvaardt en dat u kunt raadplegen door op de volgende link te klikken: Gegevensbescherming.
ARTIKEL 15 - INTELLECTUEEL EIGENDOM
Elke Klant mag de merken of logo's of alle andere intellectuele eigendomsrechten die aan ID MARKET toebehoren slechts vermelden of gebruiken met de uitdrukkelijke, schriftelijke en voorafgaande toestemming van ID MARKET met als enig doel de bevordering van de wederverkoop van zijn producten onder de voorwaarden die normaal zijn voor zijn activiteit.
ID MARKET behoudt zich het recht voor om zich te verzetten tegen, een einde te maken aan of een vergoeding te eisen voor elk gebruik dat zij als oneerlijk beschouwt, dat een daad van commercieel parasitisme uitmaakt of dat in strijd is met haar imago of met de rechten die zij heeft toegekend.
ARTIKEL 16 - AANSPRAKELIJKHEID
ID MARKET kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval van niet-nakoming of slechte nakoming van contractuele verplichtingen door de Klant, met name tijdens de verzending van de bestelling.
De Klant wordt er eveneens van op de hoogte gebracht dat de aangeboden producten, in het kader van een normaal gebruik, tekenen van slijtage kunnen vertonen die verband houden met hun gebruik. ID MARKET kan niet aansprakelijk worden gesteld voor deze natuurlijke slijtage.
ID MARKET kan niet verantwoordelijk worden gesteld, of worden beschouwd als een niet-naleving van de onderhavige voorwaarden, voor een vertraging of niet-uitvoering, wanneer de oorzaak van de vertraging of niet-uitvoering verband houdt met een geval van overmacht zoals gedefinieerd in de wet of jurisprudentie.
ID MARKET aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de keuze van de Producten door de Klant, voor schade die voortvloeit uit wijzigingen die de Klant aan de Producten heeft aangebracht, of voor schade die voortvloeit uit het niet opvolgen door de Klant van de aanbevelingen voor het gebruik van de Producten.
Bovendien, in het geval van professionele Klanten, wanneer ID MARKET aansprakelijk wordt gesteld ten gevolge van een fout van haar kant, geldt de vergoeding enkel voor directe, persoonlijke en zekere schade die de professionele Klant heeft geleden, met uitdrukkelijke uitsluiting van de vergoeding van alle indirecte en immateriële schade en/of verlies, zoals financieel verlies, imagoschade, enz.
Het bedrag van de schadevergoeding die ID MARKET onder de voornoemde voorwaarden zou moeten betalen, mag niet hoger zijn dan de factuurprijs van de Producten die het voorwerp van de klacht zijn. De Partijen komen overeen dat de door ID MARKET voorgestelde prijzen rekening houden met deze clausule inzake aansprakelijkheidsbeperking.
ID MARKET kan niet aansprakelijk worden gesteld voor tijdelijke of permanente schade die wordt toegebracht aan het computersysteem van de Klant, noch voor verlies of schade die wordt geleden als gevolg van de toegang tot of het surfen op de Site. De overdracht van gegevens via het internet kan leiden tot het verschijnen van fouten en/of het feit dat de Site niet altijd beschikbaar is. Bijgevolg kan ID MARKET niet aansprakelijk worden gesteld voor de beschikbaarheid of onderbreking van de onlinedienst.
ARTIKEL 17 - SERVICE NA VERKOOP
Voor vragen na verkoop, klachten of het volgen van bestellingen kan de Klant contact opnemen met de klantenservice: Via het e-mailadres serviceclient@idmarket.com.
Als de aankoop is gedaan via een platform van een derde partij (Amazon, enz.), kan de Klant door dit platform worden doorverwezen naar onze klantenservice, indien van toepassing.
We streven ernaar om de ontvangst van je verzoek te bevestigen binnen gemiddeld 24 (vierentwintig) tot 48 (achtenveertig) werkuren na ontvangst van de volledige elementen (inclusief de gevraagde ondersteunende documenten).
In geval van een klacht in verband met een Product (niet-conformiteit, slechte werking, beschadiging, enz.) moet de Klant foto's van het betreffende Product en de verpakking, evenals een kopie van de aankoopfactuur voorleggen.
ARTIKEL 18 - OVERMACHT
De partijen zijn automatisch ontheven van hun respectieve contractuele verplichtingen en kunnen niet aansprakelijk worden gesteld in geval van overmacht.
Overmacht is elke gebeurtenis die de uitvoering van een verplichting onmogelijk maakt of duidelijk bemoeilijkt door haar onvoorzienbare, onweerstaanbare of externe aard, waarbij twee van deze drie criteria voldoende zijn om van overmacht te spreken.
Gebeurtenissen zoals oorlogen, opstanden, branden, overstromingen, natuurrampen, slechte weersomstandigheden zoals sneeuw of ijs waardoor reizen onmogelijk is, virussen, epidemieën, pandemieën, prefectorale of administratieve besluiten van de staat om de lokalen van ID MARKET geheel of gedeeltelijk te sluiten en/of de activiteit ervan te beperken (met name ten gevolge van gezondheidsmaatregelen, opsluiting, enz.), volledige of gedeeltelijke vervoersstakingen, het lamleggen van wegen of andere transportwegen, reisbelemmeringen, prefectorale of staatsverboden op de levering van energie (EDF, de Franse nationale elektriciteitsmaatschappij, enz.), volledige of gedeeltelijke vervoersstakingen, verlamming van wegen of andere vervoersroutes, reisbelemmeringen, prefectorale of staatsverkeersverboden, onderbrekingen in de energievoorziening (EDF, GDF, olie, enz.), blokkades van telecommunicatie- en computernetwerken, wijzigingen in de regelgeving, vertragingen of storingen in het werk van externe dienstverleners zoals leveranciers of onderaannemers.
Evenals elke andere gebeurtenis die door de wet of jurisprudentie als een geval van overmacht wordt beschouwd. In een dergelijk geval verbindt de partij die door de gebeurtenis wordt getroffen zich ertoe de andere partij zo snel mogelijk op de hoogte te brengen en alles in het werk te stellen om de uitvoering van haar verplichtingen te hervatten.
ARTIKEL 19 - VERZET TEGEN TELEFONISCHE COLPORTAGE
De Klant wordt door ID MARKET geïnformeerd dat hij/zij zich kan inschrijven op een lijst van verzet tegen telefonische colportage (Bloctel-lijst). Er wordt echter gespecificeerd dat deze registratie ID MARKET niet belet om telefonisch contact op te nemen met de Klant voor de strikte vereisten van de uitvoering van dit contract.
ARTIKEL 20 - CONSUMENTENBEMIDDELING
Toepasselijk recht: Dit contract valt onder het Franse recht. De taal van dit contract is Frans. In geval van een geschil zijn uitsluitend de Franse rechtbanken bevoegd.
In overeenstemming met artikel L. 612-1 van de Franse consumentenwetgeving worden klanten geïnformeerd dat ze het recht hebben om gratis een beroep te doen op een consumentenbemiddelaar met het oog op de minnelijke schikking van een geschil tussen hen en een professional.
ID MARKET is lid van de ombudsdienst voor elektronische handel ANM Consommation, waarvan de contactgegevens als volgt zijn: 2 Rue de colmar 94300 Vincennes - Frankrijk https://www.anm-conso.com.
U kunt de bemiddelingsdienst gebruiken voor consumentengeschillen met betrekking tot een bestelling bij Idmarket.com op het internet. In overeenstemming met de regels die van toepassing zijn op bemiddeling, moeten alle consumentengeschillen vooraf schriftelijk worden voorgelegd aan de Consumentenafdeling IDMarket (33 Boulevard des Nations - 14540 SOLIERS).
Na een voorafgaand schriftelijk verzoek van consumenten aan ID MARKET kan contact worden opgenomen met de bemiddelingsdienst voor elk consumentengeschil dat niet is opgelost.
Om te weten hoe u contact kunt opnemen met de bemiddelingsmedewerker : https://www.anm-conso.com/site/index.php?type=informations&menu=3.
Platform voor onlinegeschillenbeslechting: Overeenkomstig artikel 14 van Verordening (EU) nr. 524/2013 heeft de Europese Commissie een platform voor onlinegeschillenbeslechting opgericht om de onafhankelijke buitengerechtelijke beslechting van onlinegeschillen tussen consumenten en beroepsbeoefenaren in de Europese Unie te vergemakkelijken.
Dit platform is toegankelijk via de volgende link: https://webgate.ec.europa.eu/odr/
ARTIKEL 21 - HERROEPINGSRECHT VOOR CONSUMENTENKLANTEN
Alleen consumenten kunnen gebruikmaken van de clausules in dit artikel, aangezien professionele klanten geen herroepingsrecht hebben.
21.1 TOEPASSINGSVOORWAARDEN
In toepassing van artikel L. 221-18 van de Franse consumentenwet beschikt de consument Klant over een herroepingstermijn van veertien (14) volle dagen vanaf de datum van ontvangst van de bestelde Producten (de dag van ontvangst van de bestelde Producten wordt niet meegerekend in de termijn, die de volgende dag begint). ID MARKET biedt de Klant echter contractueel de mogelijkheid om dit herroepingsrecht uit te oefenen gedurende een periode van 30 (dertig) dagen. Als deze herroepingstermijn afloopt op een zaterdag, zondag of feestdag, wordt deze verlengd tot de volgende werkdag.
21.2 PROCEDURES VOOR DE UITOEFENING VAN HET HERROEPINGSRECHT
Om zijn herroepingsrecht uit te oefenen, moet de consument-Klant, binnen de hierboven aangegeven termijn van dertig dagen, het standaardformulier voor de uitoefening van het herroepingsrecht (dat is opgenomen in bijlage 1 van deze voorwaarden) of een ondubbelzinnige verklaring waarin hij zijn wens om de overeenkomst te herroepen uitdrukt, naar ID MARKET sturen, naar het adres dat is vermeld in artikel 1 van deze voorwaarden.
In dit kader dient de Consument Klant de Producten, op zijn/haar kosten, binnen 30 dagen na mededeling van zijn/haar beslissing tot herroeping, in hun originele verpakking, in perfecte staat, zonder enig spoor of merkteken, met de etiketten, alle accessoires en eventuele geschenken die zijn aangeboden, terug te sturen naar het adres vermeld in artikel 1 van deze voorwaarden.
Alleen de kosten voor het terugsturen van de Producten zijn voor rekening van de Consument Klant.
In dit verband wordt de Consument-klant eraan herinnerd dat hij, in overeenstemming met de bepalingen van artikel L. 221-23 van de Franse consumentenwet, aansprakelijk kan worden gesteld in geval van waardevermindering van de Producten als gevolg van een andere behandeling dan die welke nodig is om de aard, de kenmerken en de goede werking van de Producten vast te stellen.
21.3 TERUGBETALING AAN DE KLANT IN GEVAL VAN HERROEPING
Als de Consument de overeenkomst herroept onder de hierboven vermelde voorwaarden, verbindt ID MARKET zich ertoe de Klant alle betaalde bedragen terug te betalen, met inbegrip van de leveringskosten, binnen veertien (14) dagen vanaf de datum waarop zij op de hoogte is gebracht van de beslissing van de Consument om de overeenkomst te herroepen. ID MARKET heeft echter het recht om deze terugbetaling uit te stellen totdat de Producten zijn teruggevonden of totdat de Consument-klant het bewijs van verzending heeft geleverd, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet.
De Klant moet de goederen onverwijld aan ID MARKET terugzenden en in elk geval niet later dan veertien dagen nadat de Klant ID MARKET op de hoogte heeft gebracht van zijn beslissing om dit contract te herroepen.
Deze periode wordt geacht te zijn nageleefd als het Product wordt geretourneerd voordat de periode van veertien dagen is verstreken.
De directe kosten voor het terugzenden van het Product zijn voor rekening van de Klant.
ID MARKET voert deze terugbetaling uit met hetzelfde betaalmiddel als datgene dat de Consument-klant heeft gebruikt voor de oorspronkelijke transactie, tenzij deze er uitdrukkelijk mee instemt dat ID MARKET een ander betaalmiddel gebruikt en voor zover de terugbetaling geen kosten met zich meebrengt.
In elk geval is ID MARKET niet verplicht om bijkomende kosten te vergoeden indien de Consument-klant uitdrukkelijk voor een duurdere leveringswijze dan de door ID MARKET aangeboden standaard leveringswijze heeft gekozen.
Als het herroepingsrecht wordt uitgeoefend voor een deel van de bestelling, is geen terugbetaling van de oorspronkelijke leveringskosten verschuldigd in het geval van forfaitaire leveringskosten. Als de leveringskosten daarentegen afhankelijk zijn van het aantal bestelde Producten, worden de leveringskosten terugbetaald naar rato van de bestelde Producten die het voorwerp zijn van de herroeping.
De Klant is alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van het Product die het gevolg is van een andere behandeling dan die welke nodig is om de aard, de kenmerken en de goede werking van het Product vast te stellen.
Het Product moet worden geretourneerd in de originele verpakking, vergezeld van een eventuele retourbon.
21.3 - MODELFORMULIER VOOR HERROEPING
BIJLAGE 1: FORMULIER VOOR HERROEPING
(Gelieve dit formulier alleen in te vullen en terug te sturen als u het contract wilt herroepen)
Ter attentie van :
SAS ID MARKT
33 BOULEVARD DES NATIONS
14540 SOLDEERDERS
E-mailadres: serviceclient@idmarket.com
Ik/Wij (*) deel/delen (*) u hierbij mede dat ik/wij (*) de overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen (*)/verrichting van diensten (*) herroep/herroepen: ...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Besteld op (*) / ontvangen op (*): ...................................................................................
Naam van consument(en): ................................................................................
Adres van consument(en): ...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Handtekening van de consument(en) (alleen bij kennisgeving van dit formulier op papier) :
Datum: ............................
(*) : Doorhalen wat niet van toepassing is